10 באוגוסט 2020 0 Comments

פתיחת שנה ברגל ימין

שנת הלימודים בפתח, ואלפי ילדים ייכנסו למסגרות החינוך, חלקם אפילו בפעם הראשונה בחייהם.
לקראת שנת הלימודים אספנו מבחר טיפים ועצות פרקטיות מניסיונם של הורים ואנשי מקצוע. דברים שכדאי לדעת כדי להיכנס לשגרה בדרך הכי טובה.
תחילת שנה מזמנת התחלות ואתגרים חדשים לילדים, לא כולם פשוטים בהתחלה. לקראת שנת הלימודים הבאה עלינו לטובה, קיבצנו מהורים מנוסים, מאנשי מקצוע, מגננות מנוסות וממורים ותיקים עצות שיכולות לעזור לילדים ולהורים במעבר אל המסגרת החינוכית.
התחלה קלה
הכינו את הילדים מראש – ספרו לילדים על המסגרת בליווי שמות של אנשי הצוות, הילדים, מה עושים בה במהלך היום וכו'. השתמשו במשפטים כמו: "לגננת קוראים רחל, גם לגננת של אבא קראו רחל". "בבית הספר תלמד לקרוא ותוכל להקריא סיפורים לאחותך הקטנה", "בגן כל הילדים אוכלים יחד, לא רק אתה והמטפלת, זה כיף גדול", "בגן משחקים עם חברים, יוצרים ואוכלים אוכל טעים".
היערכו לקראת המסגרת החדשה כמו אל מסיבה – יום לפני פתיחת שנת הלימודים האריכו את טקס הערב, במקלחת שפשפו היטב את כל הגוף ותוך כדי כך אימרו לילדים שזה לכבוד ההתחלה החדשה, גיזרו להם ציפורניים אם צריך, ספרו אותם כמו שצריך, הכינו את הבגדים, רצוי בגדים חגיגיים אבל נוחים, כדי שירגישו טוב עם עצמם. בארוחת הערב הכינו מאכלים שהם אוהבים ותוך כדי הסעודה הזכירו מה אוכלים במסגרת החדשה. האריכו את זמן הקראת הסיפור, ורצוי אפילו לקרוא סיפור שקשור לגן/לבית הספר או לשינויים.
תנו לילדים הרגשת ביטחון – שדרו לילדים שאתם שלמים עם בחירת המסגרת החינוכית שאליה הם הולכים. הסבירו על פי גיל הילד ומידת הבנתו מדוע בחרתם את המסגרת הזו ופרטו את כל היתרונות שלה: "זה גן של גדוליםיהיו לך כאן חברים מהשכונה". "הגננת מירי מקסימה ואוהבת ילדים". 
בואו בזמן – השתדלו להגיע כמה דקות לפני הזמן לקחת את הילד הביתה מהמסגרת החדשה. אל תתנו לילד לחכות, ואל תתנו לבכי להגיע. קחו את הילד בשיא ההתלהבות, כך שייצא עם חיוך על הפנים ועם טעם של עוד, וירצה לחזור למחרת.
הבינו את הילד – נסו להיכנס לנעליים של הילד שנכנס למסגרת חינוכית שהוא לא מכיר, בייחוד בפעם הראשונה. היזכרו איך הרגשתם במקום עבודה חדש, בכניסה לתפקיד חדש, או במעבר למסגרת אחרת בילדות שלכםההתחלות לא קלות: עדיין לא מכירים את האנשים, את הסביבה ואת ההתנהלות, ולכן תנו לזמן ולהרגלים לעשות את שלהם. שתפו את הילדים בזיכרונות שלכם מהתחלות חדשות, זה יעזור להם להשתלב ולדעת שהתחושות שלהם טבעיות.
האמינו בילד וביכולותיו – במקום לרחם על הילד לחשוב שהוא מסכן בגלל שהוא נכנס למסגרת שאינו מכיר – האמינו ביכולות שלו והראו לו את זה. כך תועילו הרבה יותר להסתגלות של הילד במערכת החדשה.
הגדירו התחלות חדשות נוספות בשמחה ובהתלהבות – ה-1 בספטמבר מהווה נקודת ציון עבור הילדים וההורים כאחד. זאת הזדמנות מצוינת להגדיר התחלות חדשות בהתנהלות מנקודה זאת ואילך, כמו מתי שוכבים לישון, מה יהיה זמן הצפייה בטלוויזיה ואיך הילדים יתחלקו בו, אילו מטלות כל ילד יכול לקחת על עצמו ולעזור בבית, ואפילו חוקים שמראים שהחופש הסתיים, כמו: "מפסיקים לישון עם אמא במיטה".
תאמו ציפיות – במיוחד לילדים בבית ספר – חשוב להגדיר מה אנחנו מצפים מהם כתלמידים בכיתה ובבית.
גלו אמפתיה – השתדלו יותר מתמיד להיות קשובים לחששות של הילדים. אל תבטלו את החששות ובמקביל עודד את הילדים.
ספרו הכל לאנשי הצוות – שתפו את אנשי הצוות בעניינים מיוחדים שקשורים לילד שלכם, זה יקל על כולם. אם יש לילד שלכם בעיות מיוחדות, אל תסתירו אותם מהגננת או מהמורים. הרי הם יגלו את הבעיה בכל מקרה, וכדאי תמיד להנחות אותם ולשתף פעולה יחד לטובת הילד.
לא לשכוח נשיקה מתוקה בפרידה וחיבוק שנותן המון כוח לשני הצדדים!
 
חזרה לשגרה בקלות – תמי קרן, מטפלת הוליסטית מומחית לתת מודע, מעניקה חמש עצות קלות ופשוטות שיעזרו לילדיכם לחזור לשגרת הלימודים:
מדיטציה – בשבוע האחרון של החופשה עירכו יחד עם הילד מדיטציה שתעזור לו להיכנס לריכוז ולאסוף את עצמו לקראת החזרה. מספיקות 10 דקות של מדיטציה עם מוזיקה רוגעת, תוך כדי אמירת מלים חיוביות על בית הספר והמורה, כדי למלא את ילדכם באנרגיות טובות.
אבני מרפא – יש כמה אבנים שיכולות לעזור לילדיכם להפיג את החששות ולהירגע לקראת החזרה לבית הספר. הניחו אותן בחדר שלהם ותנו להם להחזיק אותן:
בלו לייס אגת –  עוזרת להוריד את המתח ולהכניס את הילד למצב של רוגע ושקט.
אקווה-מרין – עוזרת בתקופות מעבר ומשחררת פחדים ומחשבות שליליות.
קלציט כחול – עוזרת לשינה טובה, מחזקת זיכרון וריכוז.
צבעים מרגיעים – הצבע הוורוד מסמל רגיעה ואופטימיותהצבע הצהוב מסמל התמדה, אומץ ורוחב לב. תוכלו להכניס חפצים ורודים או צהובים לחדרו של הילד או לתת לו לצבוע בצבעים אלה.
תזונה נכונה – תנו לילד לאכול אגוזי מלך, שקדים, אבוקדו, אוכמניות וסלק אדום. זה יעזור לו להירגע פיזית ונפשית.
חלומות טובים – במקום שהילד יירדם עם הטלוויזיה, תנו לו לקרוא ספר עם סוף טוב או השמיעו לו מוזיקה רוגעת.
לקראת כיתה א' דרושה הכנה מיוחדת, תוכלו לקרוא בהרחבה בכתבה "מתכוננים לכיתה א'"
השתתפו בהכנת הכתבה: אתיקה סורזון, גננת מוסמכת. אורית סליקטר, מוסמכת מטעם מכון אדלר, המרכז לפיזיקה משפחתית וסטז'רית במכון מעגלים. תמי קרן, מטפלת הוליסטית מומחית לתת-מודע. עידית מאיר, מנחת קבוצות הורים וזוגות, מוסמכת מכון אדלר ומשרד החינוך, עורכת סדנאות, הרצאות והדרכות. אמהות מנוסות.
באדיבות פורטל התוכן המקצועי להורים וילדים "את זה" ( www.etze.co.il ) – העשרה חינוכית בדרכים חווייתיות

רשום תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם בשום מקום !