7 בדצמבר 2020 0 Comments

אתם מדהימים! למה אתם חייבים ליצור אווירה מפרגנת בכיתות שלכם?

קשה להאמין עד כמה האווירה הכיתתית משפיעה על הצלחת התלמידים שלנו
תחילת השנה הסתיימה, נכנסנו לרצף לימודי, ולכולנו יצא כבר להכיר ולהרגיש את התלמידים והכיתות שלנו. בתקופה הזו גילינו עם מי יש לנו עסק וגם הבנו מהו האקלים הכיתתי שמאפיין את הכיתה שלנו. 

האם הגעתם לכיתה שיש בה דגש רב על תחרותיות, או אווירה עוינת ומנוכרת, המלווה בתחושת חרדה ואי-נוחות שלא מאפשרת את התפתחותם הלימודית והאישית של רבים מהתלמידים?

או שדווקא הגעתם לכיתה בה ישנה תמיכה הדדית בין התלמידים לבין עצמם ובין התלמידים למורה, אווירה נעימה ובטוחה, כיתה בה שמים דגש על הערכה עצמית, תחושת מסוגלות, מקום לכל תלמיד, הקשבה נטולת ביקורתיות, לקיחת אחריות אישית ונכונות למעורבות והרגשת שייכות בקרב הלומדים?

האקלים הכיתתי הוא מרכיב חשוב בדרך להצלחה של התלמידים. כך, מחקרים שונים מראים כי יצירת אווירת למידה בטוחה ונעימה, המאפשרת לכל תלמיד לשאול שאלות, להקשיב, לענות על שאלות באופן מנומק וכן לטעות, משפרת את הלמידה של התלמידים מקצה לקצה ובכל כיתה. אווירה בטוחה ונעימה בכיתה חשובה במיוחד להצלחתם של תלמידות במקצועות שנחשבים גבריים (כמו מתמטיקה ופיזיקה) וכן לתלמידים מתקשים ומרקע סוציואקונומי נמוך.

לכן לא משנה מהו סוג הכיתה אליו הגעתם – ככל הנראה חשוב שתפעלו למען קידום אווירה כיתתית טובה, ובמיוחד אם הגעתם לכיתה בה האווירה תחרותית או עוינת. ואל דאגה, גם מול הכיתות הכי קשות ישנן דרכים לשפר את האקלים הכיתתי, להתמקד בתהליכים הקבוצתיים ולשפר את רמת המעורבות והלכידות הקבוצתית בכיתה.

אחת הדרכים הנפלאות לשיפור האקלים בכיתה היא ללמד את התלמידים לפרגן זה לזה. כדי שתוכלו לשפר את האווירה בכיתות עם אקלים קשה יותר, או לחזק את האקלים החיובי בכיתות נעימות, אספנו עבורכם כמה כלים שיכולים לעזור לנו ליישם את זה בפועל:

משקפת החוזקות
בדומה למשחק "ענקים וגמדים", גם כאן התלמידים נותנים לתלמידים אחרים מתנות, אך במקום ממתקים, הפעם התלמידים מעניקים זה לזה נקודת מבט חדשה על חוזקות אישיות, תכונות בולטות ומעשים טובים. 

בתחילת המשחק נקיים הגרלה חשאית של צמדי תלמידים. לפי כללי המשחק שנקבע עם הכיתה, במהלך השבוע הקרוב, בכל יום, המגריל יכתוב למוגרל משפט או מילה המציינת משהו טוב בו, תכונה טובה, מעשה טוב, כשרון וכן הלאה. בדומה למשחק המוכר, גם כאן על המחזק למצוא את הדרך להעברת הפתק אל חברו או חברתו מידי יום, באופן חשאי. 

בתחילת הפעילות כדאי להציע לתלמידים כמה פתקים לדוגמה, כגון:

  • "אתה טוב לב"
  • "בלי קשר לציון בספרות, רואים שאת מבינה ויודעת לקרוא בין השורות של השירים והסיפורים"
  • "יש לך דרך חשיבה יצירתית ומיוחדת"
  • "היכולת שלך לעזור לאחרים מעוררת הערכה"
  • "את שואלת שאלות שתמיד אני מתבייש לשאול"
  • "את טובה במתמטיקה. מאוד"
  • "אתה אדם שאוהב לעזור, ראו את זה באיך שעזרת לגונן"
  • "יש לך הומור מיוחד, קיבלת מתנה לחיים"

במהלך השבוע נייצר אווירת חגיגה, אווירה של סקרנות מצד התלמידים, הן מבחינת הגילוי של מי הוא התלמיד שכותב להם, והן מבחינת התכנים המחזקים אליהם התלמידים נחשפים כשהם קוראים את הפתקים האישיים.

בסיום השבוע נקיים דיון סגירה, נחשוף את שמות הצמדים ונשוחח על הפתקים שקיבלנו: האם הם תואמים את מה שחשבנו על עצמנו? מה הייתה התחושה שלנו בשעה שקראנו את הדברים? האם יש חוזקה שלי שאני מכירה בעצמי אך לא צוינה בפתקים? האם אני מוכן לשתף את כלל הכיתה בדברים שכתבו לי או שכתבתי? ועוד.

בסיום המשחק נספר לתלמידים שהמשקפת שהכרנו זה עתה היא לא באמת משחק, אלא משקפת אמיתית שאפשר לבחור להסתכל דרכה על עצמנו ועל אחרים, בכיתה, בתנועת הנוער, בחוגים ובכל מקום.

מתנות גדולות
השלימו את המשפטים הבאים:

  • התכונה הבולטת שלי היא…
  • הדבר שאני ממש טוב בו הוא…
  • אני מאוד מוכשר ב…

האמת היא שבכלל לא בטוח שהתלמידים שלנו (ואפילו אנחנו) יכולים לענות בקלות על השאלות הללו ושאלות נוספות כדוגמתן.

בפעילות זו נחלק לכל התלמידים בכיתה דף שכותרתו: "האם אני מכיר את עצמי?" ונרשום עליו את המשפטים שהוזכרו לעיל. בתחילה כל תלמיד ממלא על עצמו את הדף כמיטב יכולתו. לאחר מכן נבקש מהתלמידים למלא את הדף עבור תלמידים אחרים בכיתה כאשר הם מקפידים לרשום רק חיזוקים, מילים טובות וחיוביות.

התוצר מפעילות זו הוא מעניין ומלמד.
כל תלמיד יוכל לראות איך הוא נתפס בעיני אחרים לעומת איך הוא תופס את עצמו. נוכל לבקש בכל שיעור מאחד התלמידים לספר מה הוא גילה על עצמו, איך הרגיש מ"ההפתעות" וכיצד זה השפיע או שינה את מה שהוא חושב על עצמו.

הכלי מתנות גדולות הוא הזדמנות נהדרת לשיחה על הכרה בערך העצמי, ועל צניעות אל מול היכולת לומר בקול שיש לי כישרונות.

צנצנת פרגונים
הכלי צנצנת הפרגונים מעודד את הפרגון בין התלמידים והוא יעיל בעיקר כאשר תלמידים מתקשים להצליח לפרגן זה לזה או עבור תלמידים בגילאים צעירים מאוד.

נבחר צנצנת ונכניס אליה פתקים, עליהם נכתוב, בעצמנו או בשיתוף עם התלמידים, מגוון רחב של אמירות מפרגנות (אחת על כל פתק). האמירות המפרגנות יכולים להיות בהקשר של תכונות, כישורים, מיומנויות חברתיות או אחרות, הצטיינויות מסוגים שונים ועוד.

במהלך הפעילות כל תלמיד שולף פתק, קורא את האמירה המפרגנת ומחליט למי מתלמידי הכיתה היא מתאימה, ואז הוא נותן לתלמיד זה את הפתק עם משפט הסבר מדוע הוא בחר אותו. 

ניתן להפעיל את הכלי כך שבתחילת כל שיעור תלמיד אחד מוציא פתק ונותן לתלמיד שבחר, וכך להתקדם במהלך השיעורים בשנה עד שכל התלמידים הוציאו פתק. לחילופין ניתן גם לעשות שיעור שלם שמוקדש למטרה הזו.  כמובן שחשוב לדאוג לכך שלא יהיו תלמידים שלא קיבלו פרגון כלל.

לסיכום
התקשורת בין בני האדם, ובמיוחד עם קבוצת השווים, משפיעה באופן מהותי על הזהות העצמית, על הביטחון העצמי ועל ההערכה העצמית. ככל שנייצר אווירה חיובית ובטוחה יותר, אווירה מאפשרת, תומכת ומפרגנת ונעודד הסתכלות כיתתית הרואה את הטוב, נוכל לצמצם את העומס הרגשי בו נתונים תלמידים רבים, לפנות אותם ללמידה, לעודד אותם לשאול שאלות ולהתנסות בכיתה ולהגביר את רווחתם האישית, אמונתם ביכולתם להצליח, בערכם ובדימוי העצמי החיובי שלהם.

בעיני אתם מדהימים ואני מאוד שמח שקראתם את הכתבה עד סופה 🙂

מאת: רן שמשוני, איש חינוך ומומחה למיומנויות למידה. בעל תואר ראשון בהנדסה ותואר שני בחינוך. ממקימי חברת פסיפס המתמחה בהעברת תהליכי פיתוח מקצועי למורים ומנהלים. בעל ניסיון רב שנים בהנחיה והקניה של מיומנויות למידה להורים, סגלי חינוך, סטודנטים ותלמידים. ממחברי הספרים סודות הלמידה  וחמוטל ואלישע עולים לכיתה א' נושאי תו התוכן של מכון אדלר.

רשום תגובה

כתובת האימייל שלך לא תפורסם בשום מקום !