מניעה והנחיה בנושא פגיעה מינית בילדים

רוצה לדעת מה יש להציע לך

לפתיחת שנה?

פנה אלי

Guard and Guide מניעה והנחיה בנושא פגיעה מינית בילדים

סרטוני בובות לבתי ספר למניעת פגיעה מינית אצל ילדים

'Guard and Guide'

הפרויקט מונחה על ידי צוות מנחים מקצועי תחת הדרכתה של
ד"ר נירה קפלנסקי, עו"ס מומחית בטיפול בטראומה.

הסרטונים מגולמים על ידי בובות מרהיבות ואופן עריכתם והמבנה
שהם מציגים נותן מענה ייחודי למספר צרכים של העוסקים בתחום
המניעה של פגיעות מיניות בילדים

מבצע: רוצים לשבץ את התכנית לשנה הבאה?

הזמינו תוכנית בשבועיים הקרובים במחיר 3000 ₪  (ל 10 בתי ספר בלבד)

תזמינו אותה אחרי זה? העלות 4000 ₪! 

הזדרזו להשתבץ לשנה הבאה!

הכשרת צוות קצרה, ממוקדת, מקצועית על בסיס כלי פשוט לשימוש עבור כל המורים בבית הספר שלך.

שלב 1 - הכשרת צוות בית הספר (4 שעות)

•           איך מדברים עם ילדים על מניעת פגיעות מיניות ?

•           איך מעבירים את הסרטון  בשיעור הייעודי ?

•           איך מתמודדים עם דווחי ילדים על פגיעות מיניות ?

שלב 2 –מגיעים לכוווולם !

•           העברת הסרטונים בכל אחת מכיתות בית הספר על ידי המורה המחנך (בתמיכת יועצ/ת בית הספר (4-6 שבועות להשלמת כל הכיתות) .

•           המורה מקבל גישה לסרטון באמצעות סיסמה ומעביר אותו בכיתה כפי שהוכשר לכך.

שלב 3 – מפגש מסכם

מפגש סיום (3 שעות) של המנחה עם הצוות

•           דווח על מהלך הפעילות בכיתות, תגובות הילדים ושיתוף בדינמיקה בכיתות השונות.

•           השלמת ידע לצוות בתחום פגיעות מיניות בישראל ומחקרים עדכניים.

התכנית נמצאה תואמת את מטרות משרד החינוך על ידי היחידה למיניות ופגיעות מיניות של משרד החינוך ומוצעת לכלל בתי הספר היסודיים ולכלל הגנים לחינוך ממלכתי, ממלכתי דתי, עצמאי ולכל המגזרים

הצורך בחשיפת האסטרטגיות של הפוגעים

הפוגעים בילדים הינם ב 85 אחוז אנשים במוכרים לילדים, ופעמים רבות להוריהם אשר משקיעים זמן רב ותחכום רב בלהרוויח את אמונם של הילדים ואף של הוריהם הרבה פעמים. אנשים אלו חסרי כל מצפון ומניפולטורים מתוחכמים, המשתמשים במספר אסטרטגיות התנהגות שנועדו לנטרל את ההתנגדות של הילדים ולהביא אותם להיכנע לדוגמה: לשמור על הקשר בסוד, להרעיף עליהם מתנות ומחמאות ולבודד אותו/ה מיתר חבריהם ועוד.

הצורך בחשיפת המחשבות המנוגדות שהפוגע יוצר אצל הילדים

ילדים אינם מסוגלים עדיין להבחין בין מעשה של טוב לב ושל אהבה לבין מניפולציה מתוחכמת. לעיתים קרובות הם עלולים להיכנע לפוגע רק משום שהפוגע הצליח לשכנע אותם שמה שקורה ביניהם הינו טבעי ונכון. לעיתים הם פועלים מתוך רצון לרצות, או מתוך פחד עז מכעסו ונקמתו של הפוגע. מחשבות כגון "למה צריך לשמור בסוד מה שעושים אם זה כל כך נכון "? או "אני מבולבל, הוא נותן לי מתנות אבל אני לא רוצה לבוא אתו לשם, אבל לא נעים לי כי הוא נותן לי מתנות.." הינם מחשבות שכיחות אצל ילדים במצבים האלה, גם אם הפוגע טרם העז לשים עליו את ידיו. לחשוף מחשבות אמביוולנטיות אלו בקול רם וברור, ולהבהיר שהן נוצרות מתוך מצב מבלבל שאין ביכולתם לברור לבד חשוב ביותר בדרך למניעה אמתית.

הצורך בלהחזיר למורות המחנכות את האמון בעצמן ככתובת לילדים המדווחים על פגיעות חמורות

כ30% מהילדים מדווחים למורה או ליועצת. המספר הזה אינו טריוויאלי ובמונחים סטטיסטים הינו משמעותי ביותר. אין צורך בלהיות בעל תיאורים אקדמיים בתחום הטיפול בטראומה ובפגיעות מיניות כדי להוות כתובת מצוינת לדיווחים אלו מצד הילדים ! מורה זקוק להכשרה המספקת ידע בסיסי ומיומנויות בסיסיות של עבודה בכיתה ומול דווחים פוטנציאליים ויהווה כתובת בעלת ערך בל ישוער בתחום המניעה של פגיעות נוראות אלו. הטיפול יעבור אולם לאנשי מקצוע אך חשיבות הנגישות של הילד לכתובת זו הנשארת קבועה ותומכת מרכזית ביותר.

קצת סטטיסטיקות

 על פי המחקר המקיף במינו שנעשה על ידי יזיקוביץ ולב (2013)  ביחד עם  המחלקה למיניות ופגיעות מיניות בילדים במשרד החינוך מספר הפגיעות המיניות בילדים מדווח אצל 16.9% מהבנים ואצל  18.3% מהבנות.

עוד עלה מהמחקר כי 68.2% מהילדים שנפגעו מינית חשפו את הפגיעה בפני גורם כלשהו, וכך גם 63.5% מהילדים שנפגעו פיזית. עם זאת מדובר בדיווח לבן משפחה או חבר, בניגוד לשיעור נמוך של דיווחים לגורמי מקצוע. 68.8% מהילדים שנפגעו מינית דיווחו על פגיעתם לבן משפחה, 67.6% דיווחו על הפגיעה לחבר ורק 11.9% דיווחו על הפגיעה לעובד סוציאלי, 6% דיווחו לרופא ו-30.2% דיווחו למורה או יועץ.

משתמע מהמחקר שמורים ויועצות מהווים הכתובת השכיחה ביותר מבין אנשי המקצוע אליהם פונים הילדים הנפגעים. נתון זה הינו עוצמתי ביותר כשבאים לחשוב על מניעת הטרדה ופגיעות מינות בילדים, וברצוננו להעצים את המורות בבתי הספר ולתת בידיהן כלים וידע על מנת להוות כתובת מיומנת ובוטחת עבור הילדים המתלבטים.

איך זה מתבצע?

הכשרה מקדימה לצוות בית הספר (4 שעות) על ידי מנחה מטעם הפרויקט:

1          – איך להשתמש בסרטון בכיתה . התמודדות עם תגובות מידיות של ילדים, מסרים מרכזיים והדגשים.

2          – איך להגיב כשילד מדווח על פגיעה

מרכיבי חובה של התגובה הראשונית של המבוגר. איך לא לפגוע בחקירת ילדים. היבטים חוקיים והתערבותיים

העברת הסרטונים (בכל אחת מכיתות בית הספר על ידי המורה ובתמיכת יועצ/ת בית הספר (4-6 שבועות). הצוות יקבל גישה לסרטון באתר האינטרנט של הפרויקט באמצעות סיסמה ושם משתמש.

מפגש שני (3 שעות) של המנחה עם הצוות . דווח על מהלך הפעילות בכיתות, תגובות הילדים ושיתוף בדינאמיקה בכיתות השונות.

השלמת ידע בתחום מצב פגיעות מיניות בישראל ומחקרים עדכניים

מניעת פגיעות מיניות בילדינו! כן, אבל איך?

באמצעות סרטון בובות מקצועי בנושא מניעת פגיעות מיניות בילדים. הסרטון הופק על ידי אנשי מקצוע ומותאם לשימוש של אנשי חינוך בשיחה ישירה עם הילדים, להעלאת המודעות ולמציאת כתובת בטוחה.

מה מיוחד בסרטונים של Guard and Guide 

1 - אנחנו מראים את האסטרטגיות של הטורפים בצורה שמותאמת לילדים, בפשטות, בלי הפחדה, בלי הגזמה. לומדים ומבינים. כדי להזהר.

2 - הסרטון מראה מה הן המחשבות וההתלבטויות שנוצרות בראשם של ילדים מול המניפולציות של האנשים האלה. במהלך הסרטון מופיעות השאלות שעליכם לשאול את הילדים שלכם על מנת לפתוח איתם שיחה ערה וחושבה ביותר ! מה לא בסדר פה ? להסתיר או לספר ? אתה קטן ולא חייב לדעת מה בסדר ומה לא... מותר לך לבוא ולשאול.. אני כאן כדי לעזור, ללמד ולכוון. זה תפקידי !. כל אחת מאסטרטגיות אלו  מציבה  על המסך עצמו שאלות רלוונטיות לילדים, הכל שם. אתם תלוו, תשאלו ותעודדו. אתם גם תסבירו ותחדדו מסרים מרכזיים. הסרט ידריך אתכם וגם אנחנו !

גלרית תמונות