דרך העדשה - צילום כאמצעי לימודי

רוצה לדעת מה יש להציע לך

לפתיחת שנה?

פנה אלי

דרך העדשה

כמה פעמים צילמת תמונה היום?
כמה פעמים העלית תמונה לרשתות החברתיות?
וכמה פעמים קיבלת הודעה עם תמונה בטלפון?

צילום היא שפה ויזואלית, עדכנית, מוכרת, נגישה שרבים מדברים בה בלי הפסקה.
זה הזמן לגייס כלי זה ליצירת חוויה לימודית מיוחדת ומרתקת.
בואו נדבר גם בשפה זו כדי לקרב ולהתקרב, כדי להכיר ולהבין,
ללמוד ולהתרגש, וליצור חווית למידה משמעותית ליותר ויותר תלמידים.

דרך העדשה מציעה סדרת מפגשים והתנסות בצילום כאמצעי לימודי ייחודי
בה נכיר צילום ונתנסה ביצירה והתבוננות, נתייחס לתחומים שונים- גיבוש והיכרות,
קשרים, מקצועות ונושאי לימוד, משימות ועוד.

המשתתפים יוכלו ליהנות מעשייה יצירתית, העמקת ההיכרות וגיבוש הצוות,
ולרכוש כלים לעשייה והקנייה חינוכית עדכנית, ייחודית ומעשירה.

 

מתאים ל:

מורים במערכת החינוך (השתלמויות בית ספריות),
סדנאות לפעילויות מיוחדות, ימי שיא.
מותאם לגננות, מורי בתי ספר יסודיים, חט"ב ותיכוניים.

תלמידים במערכות החינוך (גנים, יסודי, חט"ב ותיכון)

 

 

השתלמויות בית ספריות:

מפגשים לצוותי הוראה:

צילום כאמצעי מגוון ומעשיר ללימוד חווייתי במקצועות הלימוד, כלים, מושגים. התייחסות להיבטים פדגוגיים ורגשיים, התאמה לנושאי הלימוד, ליכולות ולדרישות, בניית מערכי שיעור, וגיוון דרכי הוראה.

במפגשים נתנסה בצילום כעוד כלי לימודי לכל דבר, בין היתר:

"הנה אני- סלפי"- דמות או נושא, מאפיינים מרכזיים,

מתן פרשנות ויזואלית למושגים- בהתאם לנושא ולמקצוע הלימוד,

דמויות בולטות, אירועים מיוחדים,

קריאה וכתיבה- "אות מחברת", מילים נרדפות, ועוד.

מפגשים למחנכים:

צילום כאמצעי ייחודי ומעשיר ללימוד רב ממדי  המאפשר שילוב חווית יצירה עם ביטוי אישי וקבוצתי ייחודי, מעורבות, הצפת סוגיות, שיקוף ויזואלי לתחושות והתלבטויות, יצירת שיח כיתתי, התבוננות, הקשבה וגיבוש. כך יוכלו המחנכים לקבל עוד זווית ראייה רחבה ועמוקה לעולמם של התלמידים.  

במפגשים נתנסה בנושאים שונים, ביניהם:

"צידה לדרך"- שאיפות, חוויות מיוחדות, תכניות,

 "קלמר אישי"- מאפיינים אישיים,

 "עבר והווה"- דימוי עצמי, שינויים ושאיפות,

"סיפור משפחתי- כאן ושם", "הגיבור"- דמות כהשראה,

וגם מפגשים המתייחסים לנושאים שכבתיים- שנת בר מצווה, תעודת זהות, מעורבות בקהילה, גיוס ועוד.

מפגש לחדרי מורים:

 מפגש מיוחד, מתאים לימי הערכות, ימים מיוחדים, סוף שנה, המזמן היכרות מחודשת ושונה, שיתוף, ביטוי ויצירה, התבוננות וגיבוש מרגשים.

ניתן לקיים יום מיוחד לצוות ביה"ס בעיר העתיקה ביפו (ובמקומות נוספים), הכולל סדנאות וסיור, צילום והתבוננות, אוכל, יצירה ועוד.

סדנאות, למשל:

"תמונה מרגשת"- הצגת תמונה מרגשת מתוך גלריית התמונות האישית, ייחודיות, חשיבות, קשר.

"נוף ילדות"- צילום מהילדות, מאפיינים בולטים, דימויים מייצגים, שינויים ותחושות,

"שימור ושיפור"- מקומות, תחושות, שינויים והיבטים של התפתחות,

" שאלה של נקודת מבט"- בחירה והתנסות באפשרויות של נקודות מבט, הבדלים, פערים, השלכות,

בחירת צילום וצלם, "גיבור שלי",  "סיפור משפחתי" פרשנויות ויזואליות למילים ומונחים ועוד.

 

 

מפגשים וסדנאות לתלמידים:

ילדים ובני נוער נולדו וחיים בעולם טכנולוגי מתקדם, משתנה ומתפתח במהירות רבה. הם חשופים לתכנים מגוונים, מצלמים ללא הרף, עסוקים בתדמיות וברשתות החברתיות, בחוויה המשתקפת, וביצירת התמונה הנכונה. הצילום מאפשר לעסוק בנושאים מגוונים, לימודיים וחברתיים, לתת פרשנות, לשאול ולעורר מחשבה ודיון.

דרך העדשה מציעה מפגשים המזמנים הצפת נושאים, שאלת שאלות בנושאים המעסיקים את התלמידים, בהתאם לגילם ולאופי המקום והסביבה, למשל: דימוי עצמי, שאיפות וחלומות, מעורבות בחברה, מאפיינים משפחתיים ומכאן לשיפור אקלים חברתי, גיבוש, ועוד.

דרך העדשה מציעה מגוון סדנאות ומפגשים לימי שיא של נושא ספציפי, להעמקת גיבוש בכיתות ובשכבות, בתחילת שנה או לקראת סוף שנה, סדנאות בשילוב הורים או בני משפחה.

הסדנאות מותאמות לגיל, לצרכים, לסביבה, להרכב הכיתתי, בסטילס או סרטונים. למשל:

"זה הסטורי שלי"- סיפור אישי מאפיין בתמונה או סרטון,

"סלפי- הנה אני!"- כיצד אני מציג ומשקף את עצמי, מאפיינים, רקע, דימויים חשובים,

"אני והצל שלי"- שאלות כמו מה מואר ומה נמצא בצל, מה מלווה ומה מוביל,

"השתקפויות"- מחשבות ורעיונות המקבלים ביטוי ודימוי,

פרשנויות ויזואליות למונחים ומושגים ועוד. כדאי לסכם את העשייה באירוע, תערוכה, לוח שנה וכדומה.

 

מיכל דניאל

מרצה ומנחת קבוצות, מורה ומחנכת, יוזמת ממשקים חינוכיים ויוצרת. מאמינה בכוחו של החינוך ובכוחה של האמנות והצילום להשפיע ולהעצים, לקדם ולפתח, לטפח ולהוביל לעשייה והתפתחות.

עסוקה בהוראה וחינוך מעל 15 שנה. מנחה ומרצה בבתי ספר שונים בכל רחבי הארץ, בין הנושאים: הקניית כלים חינוכיים, אסטרטגיות הוראה ולמידה, שילוב אמצעים אמנותיים כמעוררי ביטוי ושיתוף, העצמה, מוטיבציה, היבטים בעבודת המחנך ויצירת מרחבי למידה.

יזמה וכתבה תכנית חינוכית (כולל מערכי שיעור) כלל ארצית במסגרת היחידה לקשר רב דורי בבית התפוצות. התכנית משלבת ביסוס הקשרים המשפחתיים באמצעות צילומים, סיפור משפחתי ועשייה. התוכנית זכתה להצלחה גדולה, בתי ספר רבים הצטרפו, תלמידים ומשפחות צילמו ולקחו חלק בתכנית. זו תכנית הדגל של בית התפוצות לרגל שנת ה-70 למדינה, תערוכת תמונות נפתחה בבית התפוצות באירוע רב משתתפים.

הנחתה בהתנדבות מפגשי מבוגרים בבית אבות בקיבוץ גבת בנושא צילום ופוטותרפיה, וקבוצה במסגרת תכנית "רעים" במתנ"ס "נרקיסים" בקרית טבעון.

בעלת תואר ראשון בתקשורת ומדעי החברה (מכללת עמק יזרעאל), תואר שני בחברה ואמנויות (מכללה לחברה ואמנויות), תעודת הוראה (מכללת אורנים), בעלת הכשרה בתקשורת חזותית (מכללת עמק יזרעאל), הנחיית קבוצות (מכללה לחברה ואמנויות), פוטותרפיה (אוניברסיטת תל אביב).

 

לאתר הבית של דרך העדשה לחצו כאן

 

המלצות על המנחה:

 

 

גלרית תמונות